Letar ditt företag efter en person med specifik kompetens för inköp? En inköpskonsult har praktisk erfarenhet av olika inköps-arbeten och kan hjälpa dig att bygga upp och även utveckla olika inköpsfunktioner i ditt företag. Ofta har en inköpskonsult en bred erfarenhet från en rad olika områden som kategoriledare, strategiska inköpare eller inköpschef. En fördel med att anlita en erfaren konsult är att de snabbt kan sätta sig in er verksamhet. De kan arbeta och titta på olika aspekter av inköpsprocessen och hjälper dig att ta inköpandet till nya nivåer.
Vad gör en inköpskonsult?
Du får när du anlitar en inköpskonsult tillgång till en person med specialistkompetens. Lösningar finns för dig som arbetar som inköpschef, upphandlingschef, kategoriansvarig, men även om du inte har någon specifik inköpsfunktion i företaget. Det är möjligt att anpassa arbete om du behöver extra resurser för att utföra ett arbete på bästa och snabbaste sätt. En konsult kan hjälpa ditt företag att omvandla fasta kostnader till rörliga, vilket innebär att du totalt sänker kostnaderna i företaget. Själva inköpsprocess kan effektiviseras något som kan sänka kostnaderna.
Inköp av speciella tjänster
Om du arbetar i ett mindre företag kan det vara svårt med tillgång till samma expertis och kompetens som finns i ett större företag. En konsult kan erbjuda ditt företag samma kompetens men till en lägre kostnad. Konsulten hjälper ditt företag att hitta flexibla lösningar och du kan få hjälp löpande under året med att vissa inköp eller enbart när du har ett behov, exempelvis vid större investeringar. Om du behöver hjälp vid föräldraledighet eller avlastning vissa delar av året för att handskas med arbetstoppar passar det att anlita en inköpskonsult.